De meerwaarde van een boerderijbezoek

Meerwaarde

Als leerlingen met eigen ogen zien hoe voedsel wordt geproduceerd, maakt dat veel indruk. Toen Basisschool De Lochtenbergh uit Tilburg voor het eerst aan een boerderijles deelnam was het gelijk duidelijk. Het zou niet bij één keer blijven. “We dachten: dit moeten we elk jaar gaan doen, want het is zo belangrijk dat kinderen dit meekrijgen.” zegt Renske Somerwil (coördinator onderbouw).

De meeste leerlingen van een stadse basisschool komen zelden buiten op het platteland. “Als leerkrachten is het onze taak om de wereld van leerlingen groter te maken en daar hoort onderwijs bij over waar ons voedsel vandaan komt. We willen ze in contact brengen met de natuur en laten zien dat alles met elkaar samenhangt. Dat is heel belangrijk. Want vooral in stedelijke gebieden zijn we zo ver verwijderd geraakt van de natuur.”

“We dachten: dit moeten we elk jaar gaan doen, want het is zo belangrijk dat kinderen dit meekrijgen.”

Effecten boerderijles

Zesenzestig leerlingen van vier basisscholen hebben met hun klas een boerderijles gevolgd bij een melkveehouder in de buurt. Voor en na de les hebben ze een vragenlijst ingevuld.

  • Wat hebben de leerlingen opgestoken?
  • En is er een verschil te zien tussen kinderen uit een dorp of een stad?

Nieuwsgierig naar de resultaten?

Klik hier voor een korte samenvatting