
Even voorstellen
Hoi hoi,
Graag stellen wij ons even voor. Wij zijn Jos en Suzanne Delissen en hebben een Blankvlees kalverhouderij en Vleesvarkensbedrijf. Samen met onze 4 kinderen (Joris, Jolijn, Jurgen en Jorien) wonen wij op onze boerderij in het buitengebied van Oploo. Onze buurtvereniging is Landhorst georiënteerd, omdat hier geen school meer is, gaan onze kinderen naar school in Elsendorp. Dit valt onder gemeente Gemert-Bakel.


Momenteel zijn we een nieuwe stal aan het bijbouwen voor de varkens. Dit bouwen gebeurt allemaal in eigen beheer, Jos heeft hier hobby en plezier in.
Onze stallen zijn modern en werken daardoor erg prettig. Er is veel geautomatiseerd, zoals melk- en waterverstrekking, verwarming voor de kalveren en biggen/vleesvarkens. We zijn een duurzaam bedrijf, zodat we bewust bezig zijn met de natuur en het milieu:
- Zonnepanelen en accu’s: energie opwekken en opslaan voor eigen gebruik.
- Waterpanelen: door de zon wordt het water verwarmd voor de melk die de kalveren 2x daags krijgen.
- Biomassa: houtkachel die met snoeihout wordt gevoed, hiermee verwarmen we het water en de cv zowel in het woonhuis als de stallen.
- Gasloos
- Bronwater uit eigen waterput.
- Agrarische Natuurbeheer: biodiversiteit stimuleren op velden voor vogels, vlinders en bijen.
Belevend Leren
We willen graag laten zien hoe de kalveren bij ons verblijven en verzorgd worden.
De kalveren komen vanuit Nederlandse en Belgische Melkveebedrijven vanaf 2 weken oud en vanuit Duitse Melkveebedrijven vanaf 4 weken oud bij ons op het bedrijf. In de eerste weken is dit erg intensief, het is net een kraamstal: allemaal ‘baby’s’ die aandacht en hulp behoeven. In deze periode hebben we daarom ook extra personeel. Later kan Jos grotendeels alleen de zorg geven.
De kalveren krijgen 2x per dag warme melk en mogen onbeperkt ruwvoer (brok met stro) eten.
De Kalverhouderij is maar een kleine sector in Nederland, met amper 1.000 bedrijven. Daarom willen wij jullie graag laten zien waar, hoe en waarom kalveren gehouden worden. Dit is mogelijk bij ons! Daarom bent u bij ons van harte welkom… Door zelf te beleven, te zien, te ruiken en te voelen blijft het een uitstapje om nooit te vergeten.
Als de nieuwe varkensstal klaar is en hier biggen inkomen, kunnen deze via een ‘zichtstal-principe’ bekeken worden. We zijn dus een combi bedrijf met kalveren en varkens. Daarbij hebben we ook akkerbouw rondom de boerderij!
Daarnaast hebben we ook tractors waarop gezeten mag worden, traptractors en skelters om mee te rijden.





Wij staan open voor groepen van alle leeftijden, van peuters tot voortgezet onderwijs/ MBO. In overleg met de docent stellen we een interessant programma samen. We kijken wat op dat moment de wensen zijn en/ of het thema waar op school mee gewerkt wordt.
Kom beleven, ruiken, voelen, ervaren en zien. Tot snel!
Groetjes
Jos en Suzanne Delissen
Eerste Stichting 10
5841 DA Oploo